Стаття на тему: «За насильство доведеться відповісти»
Тема сімейного насильства надзвичайно важлива передусім тому, що сім’я є основою суспільства і повинна перебувати під особливим захистом держави. Насильство й жорстокість у сім’ї не лише руйнують гармонію і злагоду в ній, а й виступають однією з передумов злочинності в суспільстві загалом.
Реальні масштаби проявів насильства в сім’ї сьогодні важко визначити. Кількість справ за фактами насильства не відображає його реального рівня та масштабів поширення, оскільки домашнє насильство часто буває прихованим. Не лише кривдник, але й жертва нерідко докладають усіх зусиль, щоб не «виносити сміття з хати», або через сором, або через страх, або й через безпорадність, відчуття неможливості змінити будь-що на краще, а інколи – просто через незнання. Гострота цієї проблеми свідчить про соціально нездорову моральну атмосферу. Ми вже звикли бачити різні види насильства в засобах масової інформації, на телебаченні та в кіно.
Головне ж діти, які спостерігають насильство у власному домі, переносять цей негативний досвід у власне життя, відтворюючи саме насильницьку модель поведінки у своїх сім’ях і суспільстві загалом.
Майнове розшарування суспільства, зниження рівня життя значної частини населення України, соціально-побутова невлаштованість, безробіття, юридична безправність, загальна психологічна напруженість, яка часто призводить до алкоголізації і наркотизації, втрата морально-психологічних орієнтирів негативно відбивається на мікрокліматі в родині, призводить до різкого зниження рівня культури сімейного спілкування, до загострення сімейних конфліктів і провокує виникнення сімейного неблагополуччя.
На думку фахівців, на сьогодні нормативно-правова база в Україні з питань попередження насильства в сім’ї практично створена. В арсеналі законодавчих та нормативних актів особлива роль належить Закону України “Про попередження насильства в сім’ї”, крім цього, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.12.2010 року № 2154-р затверджено План заходів з проведення Національної кампанії «Стоп насильству» на період до 2015 року, у відповідності до якого необхідно проводити інформаційно – просвітницькі заходи, спрямовані на протидію усім формам насильства та інформувати широкі верстви населення про правові основи запобігання і протидії насильства в сім’ї та про види допомоги особам, які потерпають від такого роду посягань.
Загальна декларація прав людини, проголошена в 1948 році Генеральною Асамблеєю ООН, зазначає, що кожна людина повинна мати всі права без будь-якої різниці (ст. 2), що кожна людина має право на життя, на свободу та на особисту недоторканість (ст. 3), а також що ніхто не повинен бути підданий тортурам та жорсткому, нелюдському чи принижуючому його гідність поводженню та покаранню (ст. 5).
Члени сім’ї, які вчинили насильство по відношенню до своїх рідних, можуть понести адміністративну, цивільно-правову і навіть кримінальну відповідальність. За вчинення суспільно шкідливого діяння, яке кваліфікується як насильство в сім’ї, однак не тягне настання кримінальної відповідальності, так як не являється суспільно небезпечним, може наставати адміністративна відповідальність(стаття 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
Під насильством в сім’ї слід розуміти умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров’ю потерпілого.
За ці дії, а також за невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім’ї передбачається накладення штрафу від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51-85 грн.) або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин, або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку, або адміністративний арешт на строк до 5 діб.
Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених ч. 1 ст. 173-2, тягнуть за собою накладення штрафу від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85-170 грн.) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або виправні роботи на строк від 1 до 2 місяців з відрахуванням 20 % заробітку. В разі якщо за обставинами справи, з урахуванням особи порушника, застосування цих заходів буде визнано недостатнім, передбачається адміністративний арешт на строк до 15 діб.
Так, протягом 2012 року Марківським районним судом Луганської області розглянуто 84 справи за матеріалами, які надійшли від Марківського РВ УМВС України у Луганській області про скоєння правопорушень, передбачених ч. 1 та ч. 2 ст. 173-2 КУпАП. За вчинення домашнього насильства, яке скоюється переважно після вживання алкогольних напоїв найчастіше карають штрафами, які нерідко сплачує жертва зі спільного сімейного бюджету. Так, зокрема щодо 36 правопорушників було накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на загальну суму 2347 грн., щодо 15 осіб – судом застосовано громадські роботи, щодо 17 осіб – адміністративний арешт.
Зарекомендував себе сімейним дебоширом громадянин Д. із смт. Марківки. Так, за вчинення насильства відносно своєї дружини та доньки за постановою Марківського районного суду від 17 січня 2012 року останній отримав стягнення у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн. , за постановою від 02.02. 2012 року – адміністративний арешт на 5 діб, за постановою від 03 травня 2012 року – знову штраф у розмірі 85,00 грн., за постановою від 29.05. 2012 року - адміністративний арешт. Та чи послужить це уроком?
Таке ж риторичне запитання можна поставити і щодо негідних вчинків громадянина С. З райцентру. Він за вчинення насильства відносно своєї матері та співмешканки шість разів на протязі року був притягнутий Марківським районним судом до адміністративної відповідальності за ст. 173-2 КупАП. В цілому на нього Марківським районним судом накладалися протягом року всі види адміністративних стягнень: штраф в розмірі 120 грн., адміністративний арешт, громадські роботи. А які для себе висновки зробив громадянин С?
Подібні міркування не були б зайвими і у багатьох інших чоловіків, батьків, які виховують дітей. Отже, стає очевидним факт: насильству в сім’ях, як і попереднього чи попередніх років, запобігти не вдається. Більше того: незважаючи на притягнення окремих сімейних дебоширів до відповідальності, вони скоюють ті ж правопорушення вдруге і втретє.
Законодавство про попередження насильства в сім’ї наділяє нас досить широкими можливостями щодо звернення до органів та установ за допомогою у ситуації сімейного насильства, що тягне за собою вжиття визначених заходів по його запобіганню. Захист від насильства врегульований навіть на міжнародному рівні, про що свідчать ратифіковані Конвенції. Проте законодавство з питань попередження сімейного насильства стане ефективним інструментом захисту від насильства в родині лише за умови широкого доступу до інформації із проблеми профілактики насильства в сім’ї, плідного співробітництва громадських організацій та органів влади й місцевого самоврядування, а також активної протидії кожного з нас в цьому принизливому для людської гідності явищу.
Наталія Косенко
Керівник апарату Марківського районного суду