У З А Г А Л Ь Н Е Н Н Я
практики розгляду Марківським районним судом
Луганської області справ про адміністративні правопорушення
за 2011 рік
13 березня 2012 року смт. Марківка
На підставі листа апеляційного суду Луганської області від 06.03.2012 року було проведено узагальнення практики розгляду Марківським районним судом Луганської області справ про адміністративні правопорушення за 2011 рік.
В 2011 році до Марківського районного суду надійшло 491 протокола про адміністративні правопорушення. З них розглянуто 476 справ та повернуто 8 протоколів, що складає 1,6%.
Здебільшого протоколи складені з дотриманням вимог чинного законодавства. Мало місце 4 випадки повернення адміністративних матеріалів для дооформлення у зв’язку з тим, що за вказаними адресами в протоколах правопорушники не проживали, в 2-х випадках матеріали повернено в зв’язку з тим, що помилково були надіслані до суду, 1 протокол – повернено в порядку ст. 253 КУпАП , 1 протокол повернено для вирішення питання про об’єднання з іншою справою.
14 справ було закрито у зв’язку з закінченням строків накладення адміністративного стягнення передбачених ст. 38 КУпАП . Вказані справи закривалися в зв’язку з тим, що при надходженні матеріалів до суду закінчувався строк притягнення до адміністративної відповідальності.
Наприклад справа № 3-11/11 про притягнення Курячого В.С. за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 173 КУпАП – 25.11.2010 року - складено протокол про адміністративне правопорушення; 30.11.2010 року - винесено постанову про відмову в порушенні кримінальної справи; 10.01.2011 року - матеріали справи надійшли для розгляду до суду; справу призначено до розгляду на 24.01.2011 року, та було винесено постанову про закриття провадження по справі в зв’язку з закінченням на момент розгляду справи строків, передбачених ст. 38 КпАП України.
Справа № 3-503/11 про притягнення Скокова С.І. за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 173-2 КУпАП – 24.11.2011 року - складено протокол про адміністративне правопорушення; 26.11.2011 року - винесено постанову про відмову в порушенні кримінальної справи; 19.12.2011 року - матеріали справи надійшли для розгляду до суду; справу призначено до розгляду на 27.12.2011 року, та було винесено постанову про закриття провадження по справі в зв’язку з закінченням на момент розгляду справи строків, передбачених ст. 38 КУпАП .
Випадків порушення строків розгляду справ судом, якіб призвели до закриття в зв’язку з закінченням строків передбачених ст. 38 КУпАП не зафіксовано.
Реєстрація справ канцелярією суду проводиться в день надходження адміністративних матеріалів до суду. Порушень полрядку реєстрації справ не виявлено.
Справи про адміністративне правопорушення, як правило, розглядаються в присутності особи яка притягується до відповідальності. Лише якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце та час розгляду і від неї не надійшло клопотання про його відкладення, справа розглядається під час відсутності цієї особи.
Стадія розгляду справ, згідно з відповідними положеннями КУпАП, включає три етапи: підготовку справи до розгляду; розгляд справи; прийняття по ній постанови.
З метою правильного і своєчасного вирішення кожної справи судді Марківського районного суду ретельно проводять підготовку до її розгляду. Під час підготовки справ до розгляду вирішуються слідуючі питання : чи належить до компетенції суду розгляд даної справи; чи правильно складено протокол та інші матеріали справи; чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; чи витребувано необхідні додаткові матеріали; чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Відповідно до ст.279 КУпАП розгляд розпочинається з оголошення складу суду. Після цього головуючий оголошує, яка справа підлягає розгляду та хто притягується до адміністративної відповідальності. Всім учасникам провадження роз’яснюються їх права та обов’язки. Далі оголошується протокол про адміністративне правопорушення.
Дослідження доказів в справі здійснюється відповідно до вимог ст.280 КУпАП, в якій визначаються обставини, що підлягають з’ясуванню при розгляді справи про адміністративне правопорушення. З’ясовується, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа у його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності. Обов’язково встановлюється, чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку суд з’ясовує зазначені обставини. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів, які використовуються при нагляді за виконанням правил дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами (наприклад, актами перевірок, різними довідками, характеристиками, протоколами про адміністративне затримання, особистий огляд чи огляд речей тощо). Суд оцінює докази (тобто вирішує питання про їх достовірність) за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (ст.ст. 251-252 КУпАП).
Розгляд справи закінчується винесенням постанови . Постанова остаточно оцінює поведінку особи, яка притягається до відповідальності, встановлює її винність або, навпаки, невинуватість, визначає захід адміністративного впливу.
Відповідно до ст.284 КУпАП постанова по справі може бути трьох видів: про накладення адміністративного стягнення, про застосування до неповнолітніх заходів впливу виховного характеру і про закриття справи. Остання виноситься в разі оголошенні усного зауваження, передачі матеріалів на розгляд громадськості, прокурору, органу попереднього слідства чи дізнання, а також за наявності обставин, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення.
Постанови по справам про адміністративне правопорушення винесені Марківським районним судом містять ряд відомостей та реквізитів передбачених чинним законодавством. Перш за все зазначаються найменування суду, дата розгляду справи, відомості про особу, щодо якої вона розглядалася, викладаються обставини, встановлені під час розгляду справи, зазначаються нормативний акт (стаття КУпАП), який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення, та прийняте по справі рішення.
В разі необхідності в постанові відображається рішення про відшкодування винним майнової шкоди, а також вирішення питання щодо вилучених речей і документів. Постанова суду містить вказівку на порядок і строк її оскарження.
Постанова, відповідно до ст.285 КУпАП, оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається під розписку або висилається особі, щодо якої її винесено, а також потерпілому на його прохання.
В 2011 році до Марківського районного суду надійшло 5 апеляційних скарг по справам про адміністративні правопорушення. Постанови по вказаним справам в апеляційному порядку не скасовувались.
Під час судового розгляду справ про адміністративні правопорушення проблемних та спірних питань не виникало.
Висновки: Результати проведеного узагальнення свідчать про дотримання у Марківському районному суді Луганської області вимог чинного законодавства під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, а саме: ніхто з осіб, щодо яких надходили матеріали, не підданий заходу впливу в зв'язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом; провадження у суді в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності та в межах компетенції суду.
В.о. голови
Марківського районного суду Т.Г.Логвіненко
Вик. Щербак Н.О.
Т. 9-11-67